Om een goede werking van de cv-ketel te verkrijgen dient de druk
ter plaatse van de CV-ketel minimaal 100 kpa (1 bar)
te zijn. Veelal is op of direct onder de CV-ketel een drukmeter
aanwezig waarop de aanwezige druk kan worden afgelezen. Indien de
vulkraan ook in de nabijheid van de cv-ketel is mag deze druk gewoon
als vuldruk beschouwd worden. Wanneer er bijgevuld wordt kan
een druk in het toestel aangehouden worden van 150-200 kpa (1.5-2
bar).
Let op: In sommige gevallen is het vulpunt/ en drukmetertje op
een andere verdieping dan de CV-ketel, bijvoorbeeld CV op zolder en
vulkraan in garage/berging. Als de drukmeter op de begane grond hier
een stand aangeeft van 100 kpa (1 bar), dan zal de druk bij de 5
meter hoger geplaatste CV-ketel slechts 50 kpa (0.5 bar) zijn; Er
mag hier dus bijgevuld worden tot 200 a 250 kpa (2 a 2.5 bar) om bij
de ketel een druk te hebben van 150-200 kpa (1.5-2 bar). De druk
welke de drukmeter in de cv-ketel aangeeft is maatgevend.
Tip: Als de druk erg snel oploopt tijdens het bijvullen (een
klein beetje water erbij doet de druk gelijk snel stijgen) duidt dit
waarschijnlijk op een defect aan het expansievat;
terug naar boven
Meestal heeft dit te maken met luchtophoping in radiatoren of
leidingen. Vaak kan dit worden opgelost door: CV-ketel even op laten
stoken en vervolgens de stekker eruit halen zodat de pomp niet meer
loopt. Na een kwartiertje de installatie in ruststand te laten (zodat
de lucht zich op de hoger gelegen plaatsen zal ophopen) kunt U alle
radiatoren en ontluchtingspunten ontluchten. Draai hiertoe de
ontluchtingsnippels op radiatoren en leidingen een voor een een
klein beetje open totdat er water ontsnapt. Let op:Houdt
hiertoe een oude lap bij de hand; het uitkomende water kan zwart
en vuil zijn, dit is normaal maar kan wel vervelende vlekken
geven op vloerbedekking/gordijnen etc..
Het is ook mogelijk dat er hinderlijke geluiden ontwikkeld worden
als de CV-buizen warm worden/uitzetten indien deze onvoldoende
ruimte hebben bij vloer-of muurdoorvoeren. (vooral bij doorvoeringen
door houten wanden en vloeren komt dit veelvuldig voor) Dit duidt op
het ontbreken van mantel/doorvoerbuizen ofwel te krappe
doorvoergaten, of doorvoergaten waar steengruis of anders de
uitzetting van de buis verhinderd. Ook kunnen te strak
klemmende bevestigingsbeugels krimp en zetgeluiden veroorzaken.
Meestal is dit het gevolg van een defect expansievat. Het
expansievat (meestal een rood vat dat nabij de CV-ketel is
gemonteerd) dient ervoor de uitzetting van het water bij opwarming
op te vangen zodat de installatiedruk niet teveel schommelt. Hiertoe
zijn de vaten voorzien van een rubberen "binnenbal"welke met
stikstof op een bepaalde voordruk zijn gebracht. Als deze binnenbal
defect raakt ontsnapt de stikstof in de installatie ( luchtgeluiden
in radiatoren ) en vult het vat zich met water uit de installatie. U
zult dit merken door veel te moeten bijvullen en ook door grote
drukschommelingen bij opwarming/afkoeling. Het vat dient
vervangen te worden. TIP: vul bij het herkennen van dit
probleem niet meer bij dan ongeveer 1 a 1,5 bar; als door opwarming
de druk boven de 3 bar uitkomt zal het beveiligingsventiel water
gaan spuien welk schade kan toebrengen aan vloer/plafonds ed.
Een ander euvel kan ook een lekkende automatische ontluchter in
de CV-ketel zijn. De temperatuur op het ketelblok doet het
onstnappende water gelijk verdampen waardoor een lek niet goed
zichtbaar is. Wel zijn er meestal duidelijke afzettingen zichtbaar
op of nabij de ontluchter of op het warmteblok. Reinigen of
vervangen van de ontluchter(s) zal noodzakelijk zijn.
Een CV-ketel van twaalf
jaar oud kan best nog in prima staat verkeren en wellicht ook nog jaren
meegaan. Advies ter vervanging is o.a. afhankelijk van
-technische staat,
energieverbruik, leverbaarheid onderdelen, functionaliteit (voldoet de
ketel nog aan de wensen mbt verwarming of warmwater). Als U
overweegt Uw toestel te vervangen dan is het
raadzaam hierover goed advies in te winnen en ook met name te kijken
naar eventuele toekomstige uitbreidingen in behoeftes van CV en/of
warmwater.
Installatiebedrijf R.Sonderkamp kan Uw installatie
inspecteren en beoordelen en U van een eerlijk advies voorzien.
Een CV (combi) toestel dient van de nodige beveiligingen te zijn
voorzien om overdruk in de ketel en installatie te voorkomen. Dit is
o.a. een overdrukventiel en bij de combitoestellen en boilers ook
een inlaatcombinatie (opgenomen in de koudwaterleiding naar het
toestel) Bij een te hoge druk zullen deze ventielen water lozen en
zijn deze beveiligingen ook vaak aangesloten op een rioolafvoer
middels een " open" verbinding. Een inlaatcombinatie zal slechts
water lozen als het tapwater bijna op temperatuur is (dus wel bij
elke opwarming van tapwater) Dit dient te stoppen als het boilervat
op temperatuur is en niet meer verder doorwarmt; Het
overstortventiel zal water lozen als de CV-druk te hoog wordt (>3
Bar, 300 kPa). Dit duidt op een defect (zie " ik moet erg vaak
bijvullen") Normaal gesproken blijft het overstortventiel dus dicht.
Indien zich een situatie heeft voorgedaan waardoor deze toch water
heeft geloosd, dan komt het wel vaak voor dat door vervuiling het
klepje niet meer 100% sluit en blijft druppelen; het advies luidt
hierbij dan ook; vervangen van het overstortventiel.
Let op: sluit de afvoeropeningen van deze beveiligingen
nooit af ! (met een stop of iets dergelijks) Dit kan ernstige schade
toebrengen aan installatie/toestel of zelfs persoonlijk letsel !!
De "CW" -aanduiding in documentatie en op de warmwatertoestellen
is een aanduiding " Comfort Warmwater" waaraan men kan zien hoeveel
warmwater van 60'C een toestel kan leveren. CW3- 6 ltr/min,
CW4- 8 ltr/min, CW5- 10 ltr/min, CW6 12 ltr/min. Waarden die hier
net boven vallen worden vaak met een "+" achter het cijfer aangeduid.
In de documentatie van de toestellen staan de capaciteiten ook apart
vermeld , veelal bij 60'C alsook bij douche/badtemperatuur van 40'C.
De CW-klasse is wel van belang indien U armaturen heeft of wilt
aanschaffen welke veel water nodig hebben om een goede werking te
garanderen. Denk hierbij aan grote regen- of stortdouches, zij-jets
etc..
|